Hof bevestigt standpunt Vakcentrum
Het hoger beroep was ingesteld door Picnic en vereniging E-Commerce Nederland. Zij stelden dat hun bedrijfsactiviteiten dermate afwijken van een reguliere supermarkt (die overigens ook thuisbezorgt) dat de CAO voor het Levensmiddelenbedrijf) niet van toepassing zou zijn. Volgens het Hof is Picnic wel een (virtuele) supermarkt.
Als gevolg van de uitspraak moeten Picnic en soortgelijke bedrijven de bepalingen uit de CAO voor het Levensmiddelenbedrijf volgen.
Niet anders dan verwacht
Vakcentrum-directeur Patricia Hoogstraaten: “En eerlijk gezegd hadden wij niet anders verwacht. Het (virtueel) bestellen en bezorgen van boodschappen hoort al decennia bij de service van een supermarkt. Dat is nu niet ineens anders omdat een bedrijf zich op een andere manier organiseert. Het is simpel ‘de klant bestelt, de winkel bezorgt’ en daarvoor moeten overal dezelfde arbeidsvoorwaarden gelden. Ongeacht de naam van de supermarkt en al dan niet op wielen. Dat hebben we al jaren gesteld en ik ben blij dat wij daar nu weer gelijk in krijgen.”
“Het uitgangspunt van de cao is dat er geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden ontstaat ten koste van de medewerkers. Een gelijk speelveld met betrekking tot arbeidsvoorwaarden in Nederland is essentieel. Picnic heeft zich willens en wetens hieraan willen onttrekken. Je kunt concurreren op prijs, op service -waaronder thuisbezorgen – maar de medewerkers mogen niet de dupe worden van verschillende arbeidsvoorwaarden. Het kan ook niet zo zijn dat bedrijven zich op basis van bedrijfseconomische redenen kunnen onttrekken aan een cao.”
De volledige uitspraak is hier te lezen.