Traditioneel innovatief
02-08-2025
02-08-2025
Traditioneel innovatief, dat is de zelfstandige winkelier! Vorige week werd dat weer bewezen. Ik was te gast bij de heropening van de Jumbo Plemp in Landsmeer. Een familiebedrijf dat daar al meer dan 80 jaar een supermarkt exploiteert. De familie van Johan Plemp was dan ook uitgebreid aanwezig: zijn echtgenote en drie zoons, zijn vader, die vroeger altijd op de Dag van het Vakcentrum aanwezig was, en nog veel meer leden van de familie Plemp. Traditiegetrouw stonden zij, een uur voor de opening de recente ervaringen uit de afgelopen drie wekenverbouwing uit te wisselen met mensen vanuit het Jumbo hoofdkantoor, de bouwers, collega’s en heel veel medewerkers. Dergelijke gesprekken vonden ook voor de nog gesloten deuren van de winkel plaats, tussen klanten en familieleden van de medewerkers die niets wilden missen.
Iedereen had zijn steentje bijgedragen aan het project om alle ideeën van Johan, die soms pas tijdens de verbouwing ontstonden, uit te voeren. Op het gebied van duurzaamheid zijn veel innovatieve stappen genomen en ook op het gebied van de winkelinrichting. Veel leek bijna onmogelijk, maar het is allemaal gelukt. En zoals altijd (traditioneel dus) heeft Johan breder gedacht dan alleen de eigen winkel. Het hele winkelcentrum is meegenomen. Tenslotte zit continue innovatie in de genen van de ondernemer als deze de kans krijgt om het uit te voeren.
Dat geldt ook voor de partners met wie wordt samengewerkt, de formulehouder die ook continu innoveert en met zeer technologisch geavanceerde systemen werkt om een goede, duurzame bevoorrading van winkel te garanderen.
En last but not least zijn medewerkers, die hun familieleden meenemen in de ontwikkelingen van ‘hun’ winkel. Niet af en toe, sommigen al 35 jaar! Een team dat ervoor zorgt dat Johan ook nog veel uren kan besteden aan de verdere versterking van het Jumbo ondernemerschap. Traditioneel staat goed werkgeverschap ook hoog in het vaandel geschreven.
Die zelfstandig ondernemer heeft een belangrijke economische waarde voor de maatschappij, maar zeker ook een sociale. Hij investeert niet alleen in de totale locatie waar de winkel zit, maar houdt met zijn team de hele buurt schoon en veilig. Die, net als zijn voorgangers ook investeert in het welzijn van de buurtbewoners. Niet alleen heel zichtbaar door sponsoring van een sportclub, maar ook individuele steun aan personen die even iets extra’s nodig hebben. Dat hoeft overigens niemand te weten, dat hoort er gewoon bij.
Samen met honderden collega-supermarkteigenaren wordt al jarenlang Iedere dag gewerkt aan MEERwaarde voor de klanten, de medewerkers, de omgeving. Omdat ze dat normaal vinden omdat ze onderdeel van de maatschappij. Die inzet wordt erkend met het Super Supermarkt Keurmerk.
De ondernemers doen dat met hun eigen geld en voor eigen risico. Dat vraagt lef, dat vraagt voortdurend investeren en innoveren. Dan verdien je een gelijk speelveld. Zeker op het gebied van minimum arbeids[1]voorwaarden. Daarom wordt er een cao afgesloten. Die moet gerespecteerd worden. Het kan niet zo zijn dat een partij zich, onder het mom van innovatie, onttrekt aan deze regels.
Iedere supermarkt, zelfstandig of filiaal van een van de grote formules, al dan niet op wielen, dient zich te houden aan de regels van het spel. Regels die met regelmaat samen worden afgesproken en helder zijn. Ook rechters hebben zich daarover onlangs heel duidelijk uitgesproken.
Ik blijf me dan ook inzetten voor dat gelijke speelveld. Zo’n feestje als hierboven beschreven levert daarvoor extra energie op. Op dit moment zet ik die energie in voor contacten met de ACM, de ministeries van Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de vakbonden en de Tweede Kamerleden met het oog op het CAO dispensatieverzoek van Picnic. Dat doe ik met een bevlogenheid, die recht doet aan het zelfstandig ondernemerschap en de MEERwaarde van al onze leden. Met respect voor onze sector, want die is bewezen traditioneel innovatief.
mr. Patricia E.H. Hoogstraaten
RAE directeur