Jumbo De Bresser - Baarle-Nassau
Bart en Katja de Bresser runnen als ondernemersechtpaar Jumbo de Bresser, groot 1500 m2 vvo in Baarle-Nassau. Een bijzondere locatie; zo werden zij tijdens de coronacrisis geconfronteerd met roadblocks om het verkeer tussen België en Nederland af te sluiten, met een enorme omzetterugval als gevolg. Toch is het gehele personeelsbestand aangehouden.
Het werven van personeel start al in de basisschooltijd. Het resultaat is dat er bovengemiddeld veel 15-jarigen werken. Regelmatig worden er in de winkel ouderavonden georganiseerd. Niet alleen om de ouders te laten zien wat hun kinderen doen, maar ook om hen ervan te overtuigen dat ze hun kinderen moeten stimuleren gemaakte afspraken na te komen omdat ze een onderdeel zijn van een team.
Medewerkers zelf worden gestimuleerd om opleidingen te volgen, die passen bij de supermarkt. De inwerksystematiek is volledig ontwikkeld door Katja. De investeringen in de medewerkers voorkomen verloop en verhogen de productiviteit.
De klantenafkomst is sterk gevarieerd. Het assortiment is dan ook gericht op zowel de Nederlandse als de Belgische consument. Ook hebben zij een innovatieve oplossing gevonden voor het bedienen van Belgische klanten die online bestellen.
Jumbo de Bresser is zeer onderscheidend op het gebied van vers, dat deels lokaal betrokken wordt. Het Brabantse worstenbroodje is in de prijzen gevallen en het slagersbloed van de ondernemer garandeert niet alleen een mooie slagersafdeling maar een absolute focus op vers en foodservice.
De lokale betrokkenheid gaat ver. Hun sponsoracties hebben verenigingen al veel voordeel opgeleverd. Zij krijgen sowieso 10% korting bij hun inkopen. Aan de laatste ‘Spek de kas’-actie hebben 84 verenigingen meegedaan.
Ook dit bedrijf wordt geconfronteerd met een ongelijk speelveld tussen de buurlanden. Ongelijkheid die alleen maar groter lijkt te worden door beperkingen opgelegd door de Nederlandse overheid.