Vertrouwen,
03-11-2025
03-11-2025
het lijkt wel het meest gebruikte woord van de afgelopen weken.
Of je nu naar Den Haag kijkt of naar de detailhandel, overal staat het vertrouwen onder druk. In de politiek heeft het de afgelopen jaren een historisch dieptepunt bereikt, gevoed door voortdurende discussies over onderwerpen die pijnlijk duidelijk maken hoe snel het geloof in ons democratisch bestel kan verdwijnen. Burgers voelen zich niet gehoord en verliezen vertrouwen.
Voor de retailsector is vertrouwen eveneens cruciaal. De fysieke winkelier, de ruggengraat van de winkelstraat, bouwt vertrouwen op via tastbare methoden.
Dat begint met persoonlijk contact in de winkel, zoals advies, vriendelijkheid en begeleiding. Transparantie in de winkel is essentieel, met duidelijke prijzen. Ook informatie over duurzaamheid en herkomst van de producten zijn belangrijk. Een uitstekende service gekoppeld aan een verzorgde uitstraling van de winkel en directe omgeving zijn onmisbaar. Tot slot moeten we de eigen merkidentiteit van de zelfstandig ondernemer niet vergeten. Die draagt zeker bij aan het consumentenvertrouwen.
Of het nu politici zijn die verantwoordelijkheid nemen en verbinding zoeken of ondernemers die investeren in geloofwaardigheid via persoonlijke service en lokale betrokkenheid: je moet vertrouwen geven om het te kunnen ontvangen. Het effect op de omzet en op de samenleving is dan enorm. Waar vertrouwen groeit, bloeien loyaliteit hogere bestedingen en positieve mond-tot-mondreclame.
Kortom, investeer ook als winkelier in vertrouwen en vergeet daarbij niet te wijzen op je MEERwaarde voor de maatschappij door je maatschappelijke betrokkenheid te benoemen, je sociale MEERwaarde! Ik weet het: dat is voor velen heel moeilijk. Daarom roept het Vakcentrum iedereen op om mooie voorbeelden op te sturen, die we verwerken in een MEERwaarde-boek.
Dit boek gaan we samen gebruiken om het vertrouwen van de politici in de zelfstandig ondernemer te vergroten.
Op de Dag van de Ondernemer, 21 november, wordt aan de consument gevraagd welke winkel de leukste is. Ze worden gehoord.
Op die dag vieren we ook de uitreiking van het 350e Super Supermarkt Keurmerk aan een ondernemer met absolute MEERwaarde.
De ZO2Z wedstrijd 2026-2027 (Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich) is inmiddels ook gestart. Zo wordt zowel de economische als de sociale waarde van de winkelier aangetoond. Aan politiek en consument, ter versterking van eenieders vertrouwen.
mr. Patricia E.H. Hoogstraaten RAE
directeur